2010.08.03. 15:48 | Lucilla | komment

Nos, így két héttel az új tanév kezdete előtt némiképpen megkésve, de eleget teszek egyik elmaradásomnak, azaz Ákos év végi értékelését és az első év összefoglalását fogom megejteni.

Ahogy azt már januárban megírtam, itt Svédországban a tanítók a szülők és a gyermek részvételével tartott fejlődési megbeszélésen értékelik a diákok eredményeit, bizonyítvány és bizonyítványosztás nincs. A mostani megbeszélés az elsőhöz képest jóval rövidebb ideig tartott, hiszen itt már csak a féléves értékeléshez történő fejlődésre koncentrált Tin, Ákos tanítónénije.

Svéd

Itt minden pontban az elérhető legmagasabb szinten van Ákos, az értékelési szintek az első évre vannak meghatározva. Tehát úgy ír és olvas, mint ahogy egy svéd gyereknek első év végén azt kell. Tin elmondása szerint bizonyos tekintetben még jobban is, de ezt a rendszer nem tudja kimutatni. Az íráson és olvasáson túl itt kerül értékelésre a svéd nyelven történő mesélés és beszélgetés is, ezekben a pontokban is jól áll Ákos. Annyira amúgy, hogy itt hangzott el a kevés közül az egyik negatív kritika, tudniillik Ákos most már rondán beszél időnként ... Mármint svédül is. Itt persze megvontuk a vállunkat, hogy ezt nyilván nem otthon tanulja kiskomám. Azért kifaggattuk Tint, hogy mégis konkrétan milyen csúnya szavakat használ Ákos, hát kiművelődtünk, azt kell mondjam ... De most már legalább tudjuk, mire kell figyelni.

Az év végével Ákos minden saját használatú könyvét, füzetét, rajzát és egyéb remekműveit hazakaptuk egy helyes dossziéban. Sajnos az olvasókönyv kincstári, évek óta abból tanul minden elsős, így azt nem tudom e helyütt bemutatni, viszont az olvasást segítő könyvecskékből többet is használt Ákos.

Belülről néhány oldal ...

és ...

Matematika

Matekból Ákos elég szépen fejlődött a félév során. Ő az egyik legjobb matekos amúgy, egyik osztálytársával már elkezdték a szorzást, ami másodikos tananyag itt is. A matematikai fogalom vonalon nem változott az értékelés, a problémamegoldás tekintetében Ákos egyesről a hármas szintre került, azaz nemcsak megoldja a feladatokat, hanem azok megoldási gondolatmenetéről is be tud számolni írásban és szóban. A matematikai érvelés tekintetében is kettes szintre lépett. Itt nem vagyok benne biztos, hogy pontosan értem, de különböző matematikai összehasonlításokat tud tenni, részt vesz az érvelésben és saját javaslatai is vannak. A 3. szint amúgy a második osztály végén elvárható szintet jelenti.

Amúgy rendszeresen vannak felmérések, nem összosztályi szinten, hanem egyénileg, amikor a tanítónő jónak látja. És nem csak a megoldás érdekes, hanem hogy mennyi idő alatt készült el. Ákosnak is volt néhány ilyen, bár volt, amikor nagyon lassan jutott a végére (jóval lassabban, mint néhány hónappal korábban ugyanolyan teszttel), ezt meg is jegyezte Tin. Végül arra jutottunk, hogy abban az időben Ákos nem volt jó passzban, nem aludt eleget.

Ákosék - többek között - ezekből a könyvekből tanulták a matekot az idén ...

Belülről néhány oldal  ...

Rajz és testnevelés

Mindkét tárgyból az elérhető legmagasabb szinten van Ákos.

Magyar nyelv

Magyarból új tanítónénit kapott. Annak ellenére, hogy elvileg ennek kellene a legkönnyebb tárgynak lennie, Ákos nem túl sok örömmel vesz részt az órákon, pedig az ő kedvéért későbbre is tették, hogy ne az ebédszünet legyen emiatt rövidebb, hanem rendes tanítási időben magyarozhasson. De így is mintha a fogát húznák, volt hogy rám telefonált a tanítónéni, mert semmire nem volt hajlandó, annyira meg volt sértődve, hogy nem a svéd órán ül, hanem egyedül kénytelen (!) magyart tanulni. Ezzel együtt az értékelés nagyon pozitív, mindenből magas szinten áll, gyönyörűen hangsúlyozva olvas, jó a helyesírása (gondolom az elvárthoz képest).

És hát sok olyan tárgy, téma, foglalkozás van, amiről az értékelés szót sem ejt, hiszen csak a fentiekből kötelező értékelést adni. Ákosék a tanévből több témát is elfogyasztottak, ezen témák heteken, hónapokon át meghatározzák a tanulás menetét, szinte minden tárgyat érintenek.

Ilyen téma volt például Afrika. Tanultak afrikai dalokat, verseket, megismerték az állatokat, volt földrajz, megnézték a térképen az afrikai országokat, zászlókat rajzoltak, kitértek a problémákra is, így volt például 50 öre gyűjtés, amit az iskola átutalt valami alapítványon keresztül az éhező gyerekeknek.

De ugyanígy téma volt a tavasz is ...

És hát számtalan saját készítésű képeskönyvet kaptunk haza, alább például egy power miners témájú ...

Bizonyítvány híján amúgy egy iskolalátogatási igazolást vittem be Ákos magyar iskolájába, szerencsére elfogadták, így Ákos most már magyar időszámítás szerint is második osztályos.

süti beállítások módosítása