2009.01.24. 23:45 | Lucilla | komment

Ma sikerült eléggé bizi napot csinálni magunknak, én a magam részéről örülök, hogy a hátsómon ülhetek így késő este.

Kezdtünk mindjárt azzal, hogy ellátogattunk Ákos iskolájába, ugyanis ott ma nyílt nap volt. Meg kell mondjam, először megrökönyödtem azon, hogy szombaton tartják a nyílt napot, hiszen ha nincsenek ott a gyerekek, nincs normális tanítási nap, akkor mi is lenne a dolog értelme, ha pedig benn vannak a gyerekek, akkor meg szegények, hogy még szombaton is iskolába kell menni. Ez esetben az utóbbi megoldás történt, azonban nem annyira szegények azok a gyerekek, nagyon is örültek, hogy ma is benn lehettek, és ezen semmi csodálkozni való nincsen, hiszen az iskola bizony jó hely, csak a mi hőn szeretett ovinkhoz tudnám hasonlítani, ahová Ákos bizony igen gyakran szombaton is be óhajtott volna menni.És hát a szombatnak megvan az az előnye is, hogy a szülők ráérnek, így mi is teljes családi egységben tudtunk felvonulni a jeles eseményen.

Szóval, felkeltünk reggel, mikor Áron már mindahányunk orrát lecsavarta több ízben, az összes hajunkat kitépkedte és már legalább huszonötször próbálta meg levetni magát az ágyról fejjel lefelé (szerencsére sikertelenül), majd egy szerénynek nem mondható reggeli és a szokásos háromnegyed órás indulási processz után elvágtáztunk az iskolába. Ami amúgy körülbelül három perces megfeszített sétányira van a lakástól ... 

Mikor odaértünk, éppen szünet volt és szakadó eső ellenére mindenki az udvaron dagonyázott. Még be sem mértük a terepet, mikor Ákos tanítónénije, Annika már üdvözölt is bennünket és Ákost, majd Ákost külön játszani invitálta a többi gyerek közé. Ákos természetesen azonnal csatlakozott a többiekhez és nyelvi akadályokon nagyvonalúan túllendülve játszani kezdett ...

A szakadó eső amúgy itt senkit sem zavar, Annika elképedve hallgatta beszámolónkat arról, hogy Magyarországon az esőben nem mennek ki az udvarra a gyerekek, a játszótérre sem jár senki, sőt az eső elállta után még azt is megvárjuk, mire felszárad. Na ja, mondta erre ő, akkor itt bizony vagy öt hónapot is kellene várni a szabadtéri játékkal, ha száraz talajra várnának. Amúgy amikor megkérdeztük, hogy Ákosnak mire lesz szüksége az iskolába járáshoz, egyetlen dolgot említett meg: alkalmas szabadtéri öltözék. (Csak emlékeztetőül: otthon a szülői értekezleten több sűrűn teleírt oldalnyi papírt kaptunk, és ebben a szabadtéri öltözék nem is volt benne) ... Ma persze - bár nem tudom, miért - Ákost nem az overallba öltöztettük, úgyhogy ő rögtön kismalaccá avanzsált.

Áron sem bánta az udvari mókát, ő igen jól mulatott, miközben a gyerekeket nézte.

Az udvaron egyébként grillezett virslis szendvicsekkel (grillad korv med bröd, ékes svédséggel, ez tulajdonképp nemzeti eledel) kedveskedtek a nyílt napra ellátogatóknak, ezzel mi - éppen reggeli után - nem tudtunk élni.

Kis idő múlva Annika beinvitált bennünket és a többi gyereket, valamint szüleiket az osztályterembe. A Vikingaskolannak két iskola-előkészítő osztálya van, nekik egy teljesen különálló, nem szakértő becslésem szerint körülbelül 200 négyzetméternyi, több teremből álló épülete van. Amúgy itt nem jellemzőek a nagy monolit iskolaépületek, sokkal inkább több kisebb épületből álló iskolák vannak, tagolt szabadtéri részekkel. Ákosék épületében jópár helyiség található, van két nagyobb szoba a két csoportnak, van több elkülönült játszóhelyiség is, valamint néhány kisebb szoba a kisebb csoportos foglalkozásokhoz.

Ákosék csoportszobája igen felszerelt, bár nem annyira csiliviliek az eszközök, sokkal inkább a praktikusság a jellemző. Sok-sok ceruza, festék, papír, gyurma és miegymás áll az alkotni vágyó szorgos kezek rendelkezésére.

 

Minden gyereknek van egy saját szekrénykéje, ahol az iskolában készülő remekművek laknak, a szekrények jelölését maguk a gyerekek intézték.


Ezenfelül rengeteg könyv a szobák szegletében felállított könyvespolcokon, játékok, társasjátékok és természetesen lego és építőjátékok is vannak. Ákos kedvenc része valószínűleg az alábbi képen látható sarkocska lesz, már a múltkori látogatásunk után folyton arról regélt, hogy miket fog építeni, ha majd iskolába jár.

És van a csoportnak egy saját akváriuma is ...

Arról sajnos nincs kép, de saját kiskertje is van a csoportnak, ahová - még ősszel - elültettek egy csomó növényt (virágokat, bogyós gyümölcsöket, bokrokat), Annika mutatta, hogy a tulipán már elkezdett kihajtani.

Minden nap a szőnyegen indul, ahol a gyerekek mindenféle - őket érdeklő - témákról beszélgetnek.

Majd, attól függően, hogy éppen milyen nap van, különböző foglalkozások vannak, elsősorban matematika és nyelv témakörben, ahogy néztem, meglehetősen szabadon lehet ezekhez csatlakozni, semmilyen erőszak nincs, ha valaki éppen elvonulni kíván a játszórészlegre, akkor azt minden további nélkül megteheti. Persze a foglalkozások annyira érdekesek, hogy a gyerekek többsége azonnal odaült az asztalhoz. Ákos is természetesen.

Íme Ákos első svéd iskolai munkafüzete.

Ebben a füzetben van az első feladat, amit Ákos svéd kisiskolásként végrehajtott, miután Annika - természetesen svédül - elmagyarázta neki, hogy mi is a dolga. Mielőtt bárki azt gondolná, hogy Ákos csütörtök óta gyorsan megtanult svédül, elmondom, hogy a feladat annyira egyértelmű volt, hogy Ákos magyarázat nélkül is megértette volna. De ő természetesen nagyon figyelt a tanítónénire.

Majd a többi gyerekkel együtt szorgalmasan dolgozott.

Ákos csoportjának egyébként két tanítója van, a már említett Annika, valamint egy Lasse nevű fiatal tanárbácsi is, akinek nagyon jó érzéke van a gyerekekhez, láthatóan baráti viszonyban van minden tanítványával, és Ákossal is azonnal megtalálták a közös (egyelőre nyelvmentes) hangot. A másik csoport két tanítójával is megismerkedtünk, kiderült, hogy ők is követni fogják Ákos beilleszkedését és fejlődését.

A foglalkozást követően a szőnyegre ült minden gyerek, ahol Annika ismét bemutatta Ákost a csoportnak és a csoportot Ákosnak, majd mindenféle nótát énekeltek együtt. Ákos a végén már maga is énekelte az egyik dalt, amiben annyi ismétlés volt, hogy megtanulta a szövegét. Ezt követően Annika egy mesét mesélt a gyerekenek, eléggé izgalmas lehetett, bizonyos Gumi Tarzanról szólt, Ákos - noha nyilván egy szót sem értett belőle - tátott szájjal hallgatta. 

Ekkora már dél lett, a nyílt nap vége, Ákos pedig annyira belejött a dolgokba, hogy teljesen elkámpicsorodott, hogy vége, alig bírtuk kihozni őt a teremből. 

Ezt követően pedig hazamentünk, gyorsan megebédeltünk, majd családilag bebicikliztünk (igen, kettő fokban is lehet biciklizni, bár valóban nem annyira kellemes, mint 25-ben) a belvárosba, ahol megpróbáltuk beszerezni egy, az iskolában látott, igen jónak látszó társasjátékot. Nem sikerült, de legalább széjjelnéztünk egy kicsit Lund centrumában. Áron is élvezte az utazást, hazafele be is aludt az ülésben.

Én még a nap fennmaradó részében mostam-szárítottam-vasaltam, mivel mostanában szombatra foglalom magunknak a mosodát, hát nem mondom, hogy ennél jobb esti programot nem is tudok magamnak elképzelni ....

De mivel a belvárosban kapható volt a legújabb kedvenc HD-m, hát legalább az segített lestrapált testemen-lelkemen.

 

2009.01.22. 21:35 | Lucilla | komment

Áron, mint a baby led weaning reklámembere ...

Aztán, nagy dolgok vannak készülőben: Ákos keddtől a Vikingaskolan növendéke lesz. Ma benn voltunk az iskolában, megismerkedtünk Ákos új osztályával, a tanítónénivel, megtudtuk, hogy förskolaklass-ba kerül, azaz iskola-előkészítős lesz, mivel a nyelvi felzárkóztató osztályban nagyobb gyerekek vannak elsősorban, ott nem lennének barátai, na meg a tanítónénik hisznek abban, hogy ebben a korban a legfejlesztőbb dolog a játék a gyerekeknek. Amúgy a tanítónő mindenfélét elmesélt nekünk a iskolai életről, és az alapján, amit mondott, Ákos jobb helyre nem is kerülhetett volna. Az osztályban 16 gyerek lesz, ebből kettő, név szerint Emil és Daniel lesznek Ákos "mentorai", ők segítenek majd Ákosnak a beilleszkedésben. Ákosnak semmilyen felszerelésre nincs szüksége, csak meleg ruhára, mert bizony minden nap sok-sok időt töltenek a szabadban, ha esik, ha fúj, mert az a legjobb a gyerekeknek. Az iskola-előkészítő osztályban nincsenek hagyományos értelemben vett órák, de a legtöbb foglalkozásnak vannak kapcsolódásai az íráshoz, olvasáshoz, matematikához, csak játék formájában, nem pedig feladatokként. A teremben van egy nagy szőnyeg, minden reggel odaülnek a gyerekek és ott beszélgetnek mindenféléről (pedig nyilván nem olvasták Vekerdy mestert), majd ez után mindenféle foglalatosságok vannak. Ma, amikor benn jártunk (mert bizony a szülők akármikor bemehetnek, akár hosszabb időre is, ha úgy tartja kedvük), a gyerekek egy része rajzolt, néhányan legóztak, de volt valamilyen konkrét foglalkozás is. A gyerekek nagyon örültek Ákos érkezésének, nagyon felcsigázta őket, hogy Ákos nem tud svédül, de még angolul sem, ezzel kapcsolatban számtalan kérdéssel bombázták a tanítónénit. Ákos kedden fog először csatlakozni az osztályhoz (hétfőn testnevelés nap van egy másik tanárral, úgy gondolta a tanítónő, hogy ez így túl sok lenne elsőre Ákosnak), ekkor még csak két órát maradunk, majd szépen fokozatosan növeljük Ákos osztályban töltött idejét. Néhány héten belül Ákos egész napját az iskolában fogja tölteni. Mindemellett a nyelvi felzárkóztató osztály tanítónénije hetente többször külön fog Ákossal foglalkozni, hogy mihamarabb megtanuljon svédül kiskomám.

Szombaton egyébként nyílt nap lesz az iskolában, természetesen megyünk mindahányan. Ákos egyébként nagyon lelkes, láthatóan nagyon tetszett neki az iskola. Persze nem lesz ez könnyű neki, de az iskola láthatóan mindent megtesz azért, hogy jól menjen a beilleszkedés.

 

2009.01.21. 12:59 | Lucilla | komment

A vasárnapi homokozásról kép is készült, most találtam a fényképezőgépen. Ákos kb. -1 fokban homokozik kedélyesen, milyen jó, hogy a játszótér az ablak alatt van, én nem tudnék kint lenni mellette, amíg megépíti azt a komplex homokvárat, amiket mostanában szokott ...

2009.01.19. 21:07 | Lucilla | komment

Ismét eltelt egy hét, sok minden történt, a töredékét sem fogom tudni összefoglalni.
 
A múlt héten végre sikerült pályára állítani Ákos iskolai elhelyezésének ügyét, ami annak ellenére, hogy mindenki nagyon segítőkész és kedves, nem akar valahogy elintéződni, pedig már másfél hónapja aktívan rajta vagyunk a témán. Először ugye nem a megfelelő személyt sikerült megtalálnom, ő ajánlott valaki mást, aki szintén nem bizonyult megfelelőnek, ezért ismét új telefonszámot és nevet kaptam, közben hetek teltek el, mert a karácsonyi szünet miatt senkit sem lehetett elérni. Két hete végre sikerült felvennem a kapcsolatot a megfelelő személlyel, aki azonnal időpontot is adott egy személyes találkozóra. A személyes találkozó jól sikerült, sok fontos dolgot megtudtunk, körülbelül egy hét múlvára ígérte a hölgy, hogy Ákos elkezdheti az iskolát. Itt ismét megrekedt a dolog egy hétre, úgyhogy bementem reménybeli iskolánkba, ahol kiderült, hogy egyelőre azért nem kerestek, mert azon tanakodnak, hogy Ákos milyen osztályba kerüljön. Mert van egyrészt egy előkészítő osztály azon diákok számára, akik nem beszélnek svédül. Ákos ugye ilyen gyerek, de még csak 6,5 éves, és hát a szakirodalom, meg a mittomén milyen ajánlások szerint ennek a korosztálynak még sokkal inkább játszani kell, mint ülni és tanulni. Így hát arra gondoltak, hogy Ákos kerüljön az iskolaelőkészítős osztályba a kortársai közé, ahol leginkább játszanak a gyerekek, és emellett majd az előkészítős osztály pedagógusai foglalkoznak vele, hogy segítsék a nyelvi felzárkózást. De még összeülnek egyszer, hogy megvitassák, ki hogyan tud segíteni Ákos beilleszkedésébe. Tudtam meg mindezt úgy, hogy déluán fél 4 körül bekukkantottam az iskola udvarába, hátha sikerül kideríteni, mikor van az igazgatónőnek fogadóórája.

Áronnal pedig ma ismét a védőnőnél jártunk. Kiskomám nem hízott valami sokat, konkrétan alig több, mint 10 dekát, nem is csoda, az influenzás időszak alatt nem evett jól, aztán meg a tejmennyiségen sem segített sokat a vírus. Ismét átvettük a hozzátáplálás lehetséges útjait, de annyiban maradtunk, mint legutóbb. A jövő hónapban orvos fogja megvizsgálni Áronomat.

Áron egyébként új utakra lépett, már nem csak kapaszkodásra használja a szekrényeket, hanem rájött, hogy odabenn mindenféle érdekes dolgok vannak ...

 

Szombaton ellátogattunk a skanei vadasparkba, ahol jó svéd módjára a minusz egynehány fokban nézegettük az állatokat. (Ákos amúgy teljesen beleolvad környezetébe, az overalljában tegnap például órákig homokozott a nedves homokban, ahogy azt a helybéli gyerekek is teszik.) Ákosnak úri dolga volt, ilyen kiskocsiban lett végighurcolászva a parkon, néha persze kiszállt, hogy közelről vizsgálhassa meg az állatokat. Mondanom sem kell, hogy az egész kirándulásból a leginkább a kocsikázás maradt meg a kicsi fejében.

A vadasparkban velünk tartottak Ákos barátnői is, így aztán különösen jól mulatott kiskomám. 

A vadasparkolás után pedig Ákos barátnőjéékhez voltunk hivatalosak egy spagettivacsorára. 

süti beállítások módosítása