2009.12.18. 22:49 | Lucilla | komment

Nos, tévedtem, nem olvadt el a hó, sőt, azóta esett még és most is esik megállíthatatlanul, és így karácsony előtt én ezt cseppet sem bánom. Pedig hideg van, kutyául hideg és ez a hideg néhány teljesen új helyzet elé állított az utóbbi napokban.

Itt van például a biciklizés. Mert hát jó svéd módjára én bizony biciklivel járok a nyelvórákra, és mivel kb. 5 perces tekeréssel ott vagyok a komvuxban, hát még télvíz idején sem hagytam fel e - férj szerint kiváló - szokásommal. Megfelelő öltözékkel végül nem is nagy dolog ez. Viszont én hiába öltözöm fel, ha a biciklim minden része be van fagyva. Kezdve pl. a biciklizárral, amiben a kulcs nem forog. Erre Zacconak az az ötlete volt tegnap, amikor már igencsak késésben voltam az előbbi említett műintézménybe indulván, hogy egy pofa meleg vízzel próbálkozzam. Próbálkoztam is, és sikerrel is jártam, de ez csak az első lépcső volt, mert a biciklin a fék és a váltó is be volt fagyva, ami nem túlságosan biztonságos dolog, tekintve, hogy a délelőtti latyakos hó után már erősen mínuszban járt a hőmérő, ergo jégpáncél borította a bicikliutat. Így hát próbálkoztam tovább és sikerült is az egyik féket félig behúzni. Aztán a dolog így is maradt, szóval én végül behúzott fékkel tekertem el a komvuxig, miközben megállapítottam, hogy a bélelt téli sapkám nem szélálló, de a kesztyűm sem feltétlenül a skandináv viszonyokra készült, noha mindkettőt itt vettem ...

A mai nap pedig téli autóvezetés tréninget vettem, autodidakta módon. Először is, két gyerekkel a hátam mögött kemény félórás munkával és sok benzingőzzel sikerül a kocsit először használhatóvá tenni, azaz kiástam kb. fél méter hó és jég alól, ami nem volt kis menet, hiszen még az ablaktörlő is kőkemény jégbe fagyva várta jobb sorsát ... Aztán, miután sikerült legalább némi kilátást biztosítanom magamnak, el is indultunk, nagyjából 30 km/órás átlagsebességet futva Staffanstorp felé. Na most, itt Svédországban azért nem kezd el a hó leestével az összes hókotró azonnal lázasan ide-oda furikázni, végül is északon vagyunk, legyen mindenki felkészülve. Takarítják ugyan az utat, de csak módjával, némi kőszórással, szóval ma délután például az egyik főúton kifele kb. 20 centis vájatban próbáltam benntartani a kocsit, hogy haladjunk is, és hát nem kicsit voltam pánikban, mert bizony csúszkált a kocsi ide-meg oda (még jó, hogy voltak vájatok, ugye), na meg ha úgy éreztem, hogy fékre lépnék is azonnal bekapcsolt a blokkolásgátló ... Közben felrémlett, hogy tulajdonképpen én még nem is vezettem ilyen viszonyok között autót, szóval épp ideje volt bekerülni a mély vízbe. Amúgy egészen belejöttem a dologba, az autópályán már 60-70-nel is repesztettem, csak úgy kapkodták a fejüket a fiúk a hátsó ülésen ... Staffanstorpba beérkezve már inkább az okozott némi aggodalmat, hogy híresen jó tájékozódó képességemmel hogyan is fogok odatalálni Klári barátnőmékhez, mert - noha számtalanszor jártunk már náluk - sosem vezettem én arrafelé, ráadásul  a hó erősen nehezítette a terepet, a mindent beborító fehérség a tájékozódási pontok számát erősen csökkentette. Na meg, sokszor azt sem tudtam, hogy jó sávban vagyok-e és egyik helyen például simán a szembesávban kanyarodtam, még jó, hogy a türelmes svédek ilyesmiből nem csinálnak problémát, szépen megvárták, amíg odébbállok ... Végül - Ákos navigálását erősen igénybe véve - csont nélkül odataláltunk.

Így hát nem mondhatnám unalmasnak ezeket a napokat. Ákos és Áron persze élvezik a havat, Áron a hókotróért van oda természetesen, Ákos pedig az új szánkójáért, amit ma bevitt az iskolába, ilyenkor, hó esetén minden gyerek így tesz amúgy, a szünetekben őrült szánkózás folyik.

És, ma véget ért az iskola, kezdődik a téli szünet, nekem tegnap volt az utolsó svédórám az idén, Zacco letette a lantot a munkahelyén, így teljes gőzzel a karácsonyra tudunk fókuszálni mostantól.

2009.12.18. 11:13 | Lucilla | komment

Itt látható az ez évi hivatalos mézeskalács-dekorációnk:

2009.12.16. 15:09 | Lucilla | komment

Esik a hó Lundban ...

Sajnos, nem fog megmaradni, mert továbbra is pozitívban van a hőmérő higanyszála, de élvezzük, amíg van ...

2009.12.15. 23:41 | Lucilla | komment

Ahogy haladunk befele a decemberbe, úgy szaporodnak a különböző programok, főleg a karácsonnyal és télapóval kapcsolatosak. Itt ugye a télapó, azaz Tomte, karácsonykor lepi meg a gyerekeket mindenféle jóval, így december hatodika után is rendre lehet vele és kis segítőikkel, a nissarna-kkal találkozni.

A múlt heti koppenhágai utunkat vonattal abszolváltuk, és az ülésen találtam egy újságot, amit az út alatt átlapoztam. Ez amúgy egy jóféle svéd szokás, az elolvasott napilapot a legtöbben olyan helyen hagyják, ahol mások megtalálhatják és elolvashatják. Na szóval, ebben az újságban találtam egy hírdetés, amiből megtudhattuk, hogy Mikulásvonat dél-Svédországban is létezik. És mivel a Mikulásvonat odahaza is nagy siker volt sok évvel ezelőtt, hát el is határoztuk, hogy kipróbáljuk a svéd változatot is.

A Mikulás az österleni gőzmozdonnyal utazgat ezidőtájt, így vasárnap némi reggeli után felkerekedtünk és elrobogtunk Bösarpba, ahonnan indul.

Mivel igen korán érkeztünk (akarom mondani késve, mert az első járatot lekéstük), szóval volt némi időnk, ezért ha már arra jártunk, leruccantunk egy kicsit a tengerhez is, a keleti parton még nem is jártunk. Vitamölla amolyan halászfalucska, nagyon hangulatos és nagyon svéd. Hát, mit mondjak, nem volt éppen kirándulóidő, tengerparti meg még annyira sem, így azért túl sok időt nem töltöttünk el ott. Kicsit sétáltunk a parton ....

... megnéztük a kacsákat (banyek, hogy ezek nem fáznak ...)

Majd szépen vissza is mentünk a vasútállomásra.

Addig is, amíg megérkezett a vonat, körülnéztünk. Találtunk favonatos pályát (a fiúk nagy bánatára itt nem időztünk), és régi mozdonyokat ...

Majd megérkezett a vonat, hatalmas nagy gőzőket eregetve a kéményéből, a fiúk tátott szájjal nézték, ahogy néztem, a hímnemű jelenlévők mindegyikét lenyűgözte a látvány, kortól függetlenül. Kerítettünk helyet magunknak az egyik régivágású kupéba, és elhelyezkedtünk. Áron oda volt, meg vissza, egyfolytában mondogatta, hogy si-hu-hu-hu-si-hu-hu-hu ...

Itt a hangulatot amúgy árnyalta, hogy Ákos a rábízott vonatjegyet eltűntette, mivel bedugta az ablaknyílásba, és onnan nem lehetett kiszedni. Még jó, hogy a kalauz meglehetősen megértőnek bizonyult ...

Az út kb. félórás volt St. Olof megállóig, ahol aztán jól kiszálltunk, grillezett korvot ettünk és teáztunk, majd visszaszálltunk a vonatra és visszazakatoltunk és zötyögtünk, mert ezen a vonalon - nyilván a nosztalgia kedvéért - a sínek a régiek, és hát nem úgy siklik rajtuk végig a vonat, mint az Öresundtåg Koppenhága felé. A visszafele úton amúgy a télapó személyesen üdvözölt minden utazó gyereket és kis zacskókat adott nekik, amiben hát mi más is lehett, mint  egy rakás godis, azaz gumicukor (egy apró mandarin mellett ...). Áronét azonnal elkoboztam későbbi felhasználásra (saját részre), Ákos persze nekieshetett.

Már jócskán sötétedett, mire ismét Bösarp állomáson voltunk, onnan rövid vonatnézés után hazaindultunk.

A tegnapi nap híre, hogy megkaptuk Ákos első hivatalos értékelését, illetve ahogy azt itt nevezik: egyéni fejlődési tervét. Hát, egyelőre még csak fordítgatjuk és próbáljuk megérteni, mert egészen más, mint amit otthon adnak szöveges értékelésként, bár eszembe jutottak a hőbörgők, akiknek az otthoni értékelés nem tecc, mert nem eléggé részletes, hát itt aztán kb. 3 sorban össze tudnám foglalni a kapott információt. De most nem írok róla részletesen, majd a tanítóval történő személyes beszélgetés után, mert gyanítom, hogy fingunk sincs arról, hogy mi a lényeg, akár jól értjük a szöveget, akár nem, mert hát persze a svéd tudásunk sincs ott még, hogy tévedhetetlen legyen.