2009.06.21. 14:33 | Lucilla | komment

Sort kerítettünk Áron első hajvágására minap, hiszen már egyes tincsek a szemébe lógtak ... Ilyen volt ...

... ilyen lett.

Hát, nem mondom, hogy könnyű szívvel egyeztem bele a borbélykodásba, hiszen ezek a hajszálak már születésekor is Áron fején voltak és én borzasan is imádtam kiskomámat, de tényleg elég hosszú volt a haja itt-ott, máshol pedig alig fél centis. A hajvágás amúgy nem volt egy vidám menet, Áron elég sokat sipákolt, pedig minden eszközzel igyekeztünk elterelni a figyelmét a műveletről, nem sok sikerrel. Most viszont ismét látszik kiskomám forgója, aminek születésétől fogva szerelmesei vagyunk.

2009.06.17. 12:36 | Lucilla | komment

Ma fogorvosnál jártunk. Még néhány héttel ezelőtt különböző napokon kaptam két levelet, amiben a mai napra fogorvosi vizitre invitálták mindkét fiút. A leveleket amúgy két külön részleg írta a fogászaton belül (Áron még bébi, Ákos meg már fogváltós nagyfiú, ugyi), de nem tudom azt gondolni, hogy véletlen, hogy éppen egy napra, fél órás különbséggel hívták be őket, nyilván gondoltak arra, hogy a tesókat egyszer kelljen csak elrángatni a fogászatra.

Szóval, ma mind a hárman felsorakoztunk, hogy részt vegyünk a vizsgálaton, nagy félelmem nem volt, hiszen Ákost áprilisban látta fogorvos, Áron fogai pedig láthatóan nagyon szépek. Még alig cuccoltunk le, amikor már jött is az asszisztens és Ákost hívta. Nagyon kedves fiatal doktornő fogadott bennünket a vizsgálóban és be se nézett Ákos szájába, hanem gyorsan készített egy panorámaröntgent Ákos fogairól, majd kedvesen elbeszélgetett vele. Hogy miről volt szó, nem tudom, mert a beszélgetés svédül folyt, Ákos kedvesen válaszolgatott, bár nem vagyok meggyőződve arról, hogy minden válasz adekvát volt, legalábbis erre utalt a doktornő kedves mosolya. Majd megvizsgálta Ákos fogait szemrevételezéssel is, alaposan. Beszélgettünk Ákos törött fogáról is, szerinte mozgatni kell, és ha két hónapon belül nem fog kiesni, akkor menjünk vissza, ő kiszedi. Bár szerinte ki fog esni magától is. A vizsgálat végén Ákos választhatott magának valami apróságot egy asztalfióknyi kincs közül.

Majd kivonultunk a váróba és vártuk, hogy ismét hívjanak bennünket. A váróban amúgy volt egy csomó könyv és újság, főleg gyerekeknek, Ákos rögtön el is foglalta magát. Áron pedig szokás szerint fel s alá masírozott. Sikerült is egy akkor át esnie, pont bele a fotel egyik kiálló fém izéjébe, hogy feldagadt a feje és fel is repedt, én bennem meg a pánikszint azonnal tetőfokára emelkedett. (Hazafelé be is ugrottam a védőnőhöz megmutatni, hogy kell-e vele valamit csinálni, mert Ákosnál nem emlékszem, hogy lett volna hasonló baleset, ami persze kész csoda, mert ő sem volt az a leteszem-ottmarad típus. A védőnő szerint amúgy nem vészes Áron fejsebe.)

Aztán ismét hívtak bennünket, ezúttal egy másik vizsgálóba mentünk. Itt a vizsgálószékben egy tekintélyes fogsorral rendelkező sárkány ücsörgött, rövid bemutatkozás után ezen demonstrálta a doktornő Áronnak, hogy mi is fog vele történni, sőt, Áron is kapott egy olyan fogorvosi tükröt, hogy megvizsgálhassa a sárkány fogait. Ő persze ekkor még igen csak megilletődötten ült az ölemben, úgyhogy nem élt a lehetőséggel. Aztán ő következett. Nos, nem volt túl boldog, hogy egy vadidegen a szájában kotorászik, de a doktornő igen gyorsan és alaposan átvizsgálta mind a nyolc fogát és már vigasztalhattam is. A doktornővel elég sok mindenről beszélgettük, egyrészt elmondott egy sor dolgot, amit már eddig is tudtam, hogy ne egyen a gyerek édességet (legfeljebb csak szombaton), ne igyon cukros üdítőket, mosson fogat napi kétszer. Mint megtudtam, Svédországban is a fluoridos fogkrém hívei, a gyerek kisujjának körmét kell alapul venni a mennyiségnél. És hogy még Ákos fogát is én mossam egy jó darabig, mert még nem tudja megmosni jól.

Persze volt olyan dolog is, amivel nem értek igazán egyet, de nem vitatkoztam. A doktornő ugyanis kifejtette, hogy az éjszakai szoptatás fogszuvasodást okozhat, mert cukortartalmú, ezért szoktassam le erről a szokásról a bébimet. (Azokról a védősejtekről nem esett szó, amikről meg a szoptatista irodalom regél ...)

És a fogorvosi demonstrációs sárkányon meg is mutatta a doktornő a helyes fogmosási technikát, aminek külön örültem, mert volt olyan részlet, amire nem tudtam, hogy ügyelni kell egy ilyen apró gyereknél is, mi a fogmosásnál egyelőre örülünk, ha a szájába bejutunk ...  Áron kapott egy fogkefét, amivel pl. a babakocsiban furikázás köben tud önfogmosni a doktornő javaslata szerint (vizes fogkefe rágcsálás formájában).

2009.06.15. 22:19 | Lucilla | komment

Ma pedig megvolt az első nyári szünetes napunk itthon hármasban. Nem panaszkodhatok, ahogy arra számítottam, igen jól mulatunk. Ákossal persze most, hogy már a svéd iskolába nem jár, kicsit belenéztünk a hazai tananyagba. Ennyi kihagyás után egészen nagy kedvvel vetette magát kiskomám a tankönyvei közé.

Aztán egyebek mellett játszottunk. Ákos kapott egy új játékot, ami - noha nem bébijáték a legkevésbé sem - Áronnak is nagyon tetszik. Így néha ő is bekapcsolódik. Ilyenkor Ákos azt játssza, hogy játszanak, így mindenki boldog ...

Este mindenfélét sütöttem, és hát bekövetkezett, amire már egy ideje számítani lehetett, hiszen Áron folyton a forró sütő közelében sertepertél, és hát nem voltam elég óvatos, mert felnyúlt a pultra és hozzányúlt egy forró tepsihez ... Szerencsére nem lett komoly sérülés, de nyilván fáj neki, mert kiskomámmal a fürdés óta nem lehet bírni, így most apa ölében alszik ...

2009.06.15. 21:43 | Lucilla | komment

Noha a nyár valamiért nagyon várat magára, s az okosok szerint az elmúlt ötven év leghidegebb nyarában vagyunk most nyakig, mi nem hagyjuk magunkat, és ha nem esik, hát kirándulunk. Vasárnap például Ven szigetére. A szigete Landskronából megy komp, Landskrona pedig kb. 40 km-re van Lundtól, szóval összességében nem kellett az élményért a világ végére menni, ezzel együtt sikerült úgy időzítenünk, hogy rohanni kelljen a kompra.

A hajózás mindkét fiúnak hatalmas élmény volt, Áron csak tátotta a száját, Ákos pedig fel s alá rohangált a hajó belső lépcsőin.

Megérkezésünk után rögtön biciklit kölcsönöztünk. Ven szigete elég apró, kb. 5 kilométer széles, szóval biciklivel egy nap alatt keresztül-kasul bejárható. Áron kedvéért egy bicikliüléssel felszerelt kiskocsit is szereztünk apa biciklijére, így ő páholyból tekinthette meg a dolgokat. A legérdekesebb persze az volt, amikor apa elég közel ment az útszéli mezőkhöz, ő pedig a kezével nyúlkálhatott a növények felé.

A szigeten volt mindenféle érdekesség is. Egyrészt sok-sok állat, kecskék, tehenek, madarak, miegymás. Másrészt ezen a szigeten húzott le vagy húsz évet Tycho Brahe, aki a XVI. század egyik jelentős csillagásza volt, és aki építetett magának egy komplett megfigyelő állomást. A csillagászat tiszteletére a naprendszerünk különböző bolygói a naptól való távolságuknak megfelelően fellelhetőek a szigeten, már ez is egy komoly program, egyenként felkeresni őket. Tycho Brahe obszervatóriuma maga is látványosság, meg lehet nézni az általa használt csillagászati mizériákat egy zenés-fényjátékos előadás keretében.

Apa és Ákos itt a Mars bolygót vizsgálják éppen ...

A sziget másik felére biciklizvén megálltunk egy rövid piknikre.

A tengerparton még annyira sem volt meleg, mint a sziget többi részén, ráadásul eléggé fújt a szél is. Nem is láttunk fürdőző svédeket ...

Aztán folytattuk utunkat, és a sziget másik oldalán végigbiciklizve hegyen-völgyön visszatekertünk a kikötőbe. Ez a túra is igen szép volt, hol egészen magasról csodálhattuk a tengert, hol pedig a svéd tájban gyönyörködhettünk. Én pl. még életemben nem láttam közelről repcét (urbánus lány vagyok), most viszont bepótoltam maradéktalanul e mulasztást.

A túra amúgy igen csak elhúzódott, így sikerült jól lekésnünk a kompot, így kénytelenek voltunk fagylaltozni. Ezt amúgy a legkevésbé sem bántuk meg, ugyanis ősi veni receptúra alapján készült a fagyi, és hát pazar volt, még Zacco is oda volt, meg vissza, pedig ő aztán tényleg csak a legjobb fagyikért tud lelkesedni.

Végül a következő komppal mentünk haza, ekkorra már igen csak fáradtan.